Récital 4

Grigory Sokolov

Beethoven | Schubert

jeu. 22 nov.19h30Nᵒ 18511

KKL Luzern, salle de concert

Réserver

Prix (CHF)

CHF 170 130 90 60 30


Places pour fauteuils roulants: merci de réserver au t +41 (0) 41 226 44 80 (de 10h à 17h)

Festival de piano

17/11-25/11 2018

 

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    Ludwig van Beethoven (1770–1827)
    Sonate pour piano en ut majeur op. 2 n° 3
    Onze Bagatelles op. 119
    Franz Schubert (1797–1828)
    Quatre impromptus D 935

    Nul autre pianiste ne suit son chemin de manière aussi radicale et imperturbable que Grigory Sokolov. Six mois durant, il joue les mêmes œuvres, où qu’il se produise. Pourtant, jamais aucune routine ne s’installe, la musique reste inépuisable pour lui. Parce que chaque concert est différent, chaque jour apporte quelque chose de nouveau et les conditions changent forcément avec le public que l’on a en face de soi. « Les interprètes sont des interprètes de leur temps, qu’ils le veuillent ou non, les auditeurs aussi », expliquait Sokolov en 2016 dans son premier interview après quinze ans de silence. Ses interprétations sont uniques en leur genre, qui s’en étonnera ? Ses Impromptus de Schubert sonnent « comme si on ne les avait jamais entendus, selon le Süddeutsche Zeitung. Comme si Schubert les déchiffrait sur son manuscrit à l’encre encore fraîche. Avec Sokolov, on a l’impression de se trouver en face d’une sorte d’ascète qui aurait percé le secret de la musique au cours d’innombrables heures de travail et le partagerait de temps à autre avec le public. En grommelant un peu certes, mais jamais à contre-cœur ».

    Grigory Sokolov

    Grigory Sokolov, who was born in 1950 in Leningrad (now St. Petersburg), began playing piano at the age of five, embarking on his studies with Liya Zelikhman at the Leningrad Conservatory two years later. When he was 16 he won the Gold Medal at the Tchaikovsky Competition in Moscow. Following the collapse of the Soviet Union, his international career was able to fully flourish, with appearances at major concert halls and distinguished festivals around the world. As a soloist in orchestral concerts, Sokolov worked with leading orchestras before he decided to play only solo recitals. Today Sokolov gives some 70 recitals per season; each year he devotes himself to a single program. Yet the spectrum of his repertoire is extremely wide-ranging, from transcriptions of medieval polyphony through Baroque harpsichord as well as the major Classic and Romantic composers to the music of the 20th century. Sokolov meticulously prepares his recitals, becoming intimately familiar before each performance with the intricate mechanism of the respective instrument on which he will concertize; even on the day of the concert he spends many hours rehearsing in the hall to explore the acoustic conditions and specific features of the keyboard for that evening’s performance. In the current season Sokolov will appear at such venues as the Philharmonie in Berlin, the Vienna Konzerthaus, the Amsterdam Concertgebouw, the Théâtre des Champs-Elysées in Paris, the Auditorio Nacional Madrid, the Parco della Musica in Rome, and the Konserthuset in Stockholm. His recordings are for the most part taken from live performances, for Sokolov prefers the magical moment of the concert experience to the sterile atmosphere of the studio. His most recent release appeared at the beginning of 2016 and includes piano pieces by Schubert along with Beethoven’s Hammerklavier Sonata.

    LUCERNE FESTIVAL debut on 22 November 2001 in works by Haydn, Mozart, and César Franck.

    November 2016

    Autres dates
    None