Late Night Show/Soundzz.z.zzz...z in the Interval

Strotter Inst. | Patricia Kopatchinskaja

"Moritz’ Kleine Nachtmusik"

Thu, 07.09. | 22.30

Interval in the KKL Luzern foyer

Vergangenes Konzert


Summer Festival

11.08.-10.09. 2017

 

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    Late Night Show/Soundzz.z.zzz...z in the Interval

    Strotter Inst. | Patricia Kopatchinskaja

    Strotter Inst.  manipulated turntables
    Herbert Fritsch  stage director

    For the final four editions of “Interval” this summer, the Festival lounge in the KKL foyer will serve as the stage for a Late Night Show. The host will be the German composer, pianist, and blogger Moritz Eggert, and he has invited some illustrious participants. They will start by attending the evening’s Festival concert. Then they will discuss what they have heard. Or perhaps completely other topics, whether personal, aesthetic, political, etc. − whatever they’re in the mood for. One of the artists who had just performed on the stage will also take part, and musical interludes are of course always a possibility. Let’s see what happens!

    Moritz Eggert

    Moritz Eggert wurde 1965 in Heidelberg geboren und ist einer der vielseitigsten und innovativsten Künstler der Neue-Musik-Szene. Als Komponist setzt er sich gerne zwischen alle Stühle, experimentiert mit unterschiedlichen Musikstilen und engagiert sich für ein Umdenken im Zugang zur und im Umgang mit der zeitgenössischen Musik. Durch viel diskutierte Projekte wie Ich akzeptiere die Nutzungsbedingungen, ein Auftragswerk zum 100. Jubiläum der Frankfurter Goethe-Universität im Jahr 2014, versucht er das gängige Bild der Neuen Musik als Angelegenheit alleine für ein Expertenpublikum aufzulösen. Ein Schwerpunkt seines Schaffens gilt dem Musiktheater, für das Eggert bisher vierzehn Opern schrieb; daneben pflegt er gerne kammermusikalische Zwischentöne, zum Beispiel in seinem Liederzyklus Neue Dichter Lieben oder in seinem Klavierzyklus Hämmerklavier. Zu den kommenden Projekten zählen u. a. anderem eine neue Oper für das Theater Bonn (Iwein Löwenritter) sowie La BETTLEROPERa, eine Neuinterpretation der Beggar’s Opera, die in Zusammenarbeit mit Balletto Civile in Mailand, Freiraum Syndikat und der Neuköllner Oper Berlin. Des Weiteren tritt Eggert als Pianist, Sänger, Dirigent und Performer auf und setzt sich auch hier nicht allein für das zeitgenössische, sondern auch für das klassische Repertoire ein. Für die Neue Musikzeitung betreibt er den «BadBlog Of Musick», den meistgelesenen Blog zum Thema zeitgenössische Musik in Deutschland. Er lebt zusammen mit seiner Frau, der Schriftstellerin Andrea Heuser, sowie Sohn Milo und Tochter Siri in München.

    Weitere Informationen unter www.moritzeggert.de

     

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    Patricia Kopatchinskaja

    The violinist Patricia Kopatchinskaja was born in 1977 in Chişinău in the Republic of Moldova into a musical family – her mother is also a violinist and her father plays cimbalom. In 1989 the family emigrated to Vienna, where Kopatchinskaja began her studies at the Music Academy at the age of 16; she transferred four years later to the Academy of the Arts in Bern, completing her education there with Igor Ozim. She became known in professional circles through her victory at the International Szeryng Competition (2000) and won the Credit Suisse Young Artist Award in 2002. Today Kopatchinskaja works with leading orchestras and attracts attention through her unusual, often radical performances. Equally at home in early music, the Romantic repertoire, and contemporary fare, she is also an animated chamber musician and designs staged concerts. As LUCERNE FESTIVAL’s “artiste étoile” in 2017, she was able to showcase this wide spectrum. In the 2018-19 season, Kopatchinskaja appeared under Kirill Petrenko with the Bavarian Staatsoper Orchestra as well as the Berlin Philharmonic. She made her debut with the Cleveland Orchestra with Peter Eötvös’s violin concerto Seven, played the Tchaikovsky Concerto on a tour with Teodor Currentzis to Japan, and concertized with the Orchestre symphonique de Montréal under Kent Nagano. She also joined with musicians from the Berlin Philharmonic to sing and play as the narrator in Schoenberg’s Pierrot lunaire. Among the awards that Kopatchinskaja’s recordings have garnered are the International Classical Music Award, the Prix Caecilia, and Gramophone magazine’s Recording of the Year Award. Her album Death and the Maiden, which includes works from Dowland to Kurtág, won a Grammy Award in 2018. Her most recent release, with the pianist Polina Leschenko, is of sonatas by Bartók and Poulenc.

    LUCERNE FESTIVAL debut on 7 September 2002 playing the Sibelius Concerto with the Vienna Philharmonic under Mariss Jansons.

    July 2019

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    Herbert Fritsch

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    None