Beethoven Day – Chamber Music 5

Stefan Wirth | Michael Engelhardt

Beethoven | Hölderlin

Sun, 30.08. | 15.30 | No. 20335

Kunstmuseum Luzern

Tickets as from Mon, 23 March 2020 | 12.00 (UTC + 1)


Please book a wheelchair ticket under t +41 (0) 41 226 44 80 (10 a.m. to 5 p.m.)

Summer Festival

14.08.-13.09. 2020

 

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    Beethoven Day – Chamber Music 5

    Stefan Wirth | Michael Engelhardt

    Michael Engelhardt  reciter

    “Bagatelles”
    premiere

    Ludwig van Beethoven (1770–1827)
    Sechs Bagatellen für Klavier op. 126
    Friedrich Hölderlin (1770–1843)
    In lieblicher Bläue blühet
    late poems

    “With a great man, everything is interesting, even small things,” observed the writer Jean Paul. After Ludwig van Beethoven and Friedrich Hölderlin had exhausted the possibilities of music and language, respectively, in terms of form and content, pushing these beyond their limits, the Op. 126 Bagatelles and the so-called “Tower poems” glisten crystal-like in their late work, condensed and concentrated, summing it all up. “But purity is also beauty,” wrote Hölderlin, while to his publisher Beethoven submitted “6 Bagatelles or Trifles for solo piano, some of which are rather more developed and probably the best pieces of this kind I have written.” Amazing correspondences emerge when Beethoven’s Opus 126 and Hölderlin’s late poems are juxtaposed and made to form simultaneous constellations. This is a dialogue that closely intertwines music and language and opens up new perspectives.

    Stefan Wirth

    Der Pianist und Komponist Stefan Wirth wurde 1975 in Zü­rich geboren. Von 1994 bis 1998 studierte er am Konser­va­to­rium seiner Heimatstadt Klavier bei Hadassa Schwimmer sowie Lied­gestaltung bei Irwin Gage und war anschliessend in den USA Schüler von Stephen Drury (New England Conser­vatory, Boston) und Leonard Hokanson (Indiana University, Blooming­ton); ergän­zend besuch­te er Meis­terkurse von Maria Clodes Jaguaribe, Homero Francesch und Bruno Leonardo Gelber. Preisträger mehrerer Konkur­ren­zen – darun­ter die Kammer­mu­sik­wettbe­werbe des Kiwanis-Clubs Bern und in Thessaloniki –, konzertierte er als Solist u. a. mit dem Tschechischen und dem Berner Kammerorchester sowie mit dem Malaysian Philharmonic Orches­tra; als Liedbegleiter trat er mit Künstlern wie Christoph Hom­berger, Thomas Hampson oder Noëmi Nadelmann auf. Er gehört dem Gershwin Piano Quartet an und interpretiert als Mitglied des Collegium Novum Zürich wie auch als regelmässiger Gast beim Ensemble Con­tre­champs zeitgenössische Werke, die einen Schwerpunkt seiner künstlerischen Arbeit bilden. 1999 ermöglichte ein «Leonard Bernstein Fellowship» Stefan Wirth die Teilnahme an den Som­merkursen in Tangle­wood. Im folgenden Jahr studierte er an der Britten-Pears School in Alde­burgh (England) Kompo­sition bei Oliver Knussen und Colin Mat­thews. Im Rahmen der Organisa­tion «Pre-Art» unternimmt er regelmässig Konzert­reisen, bei denen er auch eigene Werke zur Aufführung bringt. Im Theater­bereich hat er mit Regisseuren wie Christoph Marthaler oder Frank Castorf zusammengearbeitet.

    Juli 2010
     

    “Freude for Future”

    Interventions all day long in and around the KKL Luzern | free admission

    Together with around 50 Students from the Canton School Alpenquai, the actor and reciter Michael Engelhardt will rehearse selected songs, hymns, and chants by Friedrich Hölderlin that are designed as choral speech. The texts involve Hölderlin’s sense of rebellion as well as his love of nature: an artistic echo of “Fridays for Future.”