Recital 6

Nicolas Hodges

Birtwistle | Delz | Rihm | Ciurlo | Hilli | Tsukamoto

Sat, 24.11.11.00No. 18514

Lukaskirche

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Piano Festival

17.11.-25.11. 2018

 

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    Harrison Birtwistle (*1934)
    Gigue Machine for piano
    Christoph Delz (1950–1993)
    Sils for piano, Op. 1
    Wolfgang Rihm (*1952)
    Klavierstück No. 7
    Francesco Ciurlo
    Four Strips for piano
    world premiere | Winner of the 7th Composition Competition of the Christoph Delz Foundation
    Sebastian Hilli
    Rack and Pinion for piano
    world premiere | Winner of the 7th Composition Competition of the Christoph Delz Foundation
    Eiko Tsukamoto
    Zickenzone for piano
    world premiere | Winner of the 7th Composition Competition of the Christoph Delz Foundation

    Who wants to keep on listening to the same things? There’s no chance of boredom at this matinee recital by the British pianist Nicolas Hodges, who will present three brand-new scores. They were written as part of the Christoph Delz Composition Competition, which is now in its seventh edition (its fourth in partnership with LUCERNE FESTIVAL). The jury selected three finalists: the Japanese Eiko Tsukamoto, the Italian Francesco Ciurlo, and the Finn Sebastian Hilli. But the prize winner will only be decided after the new works have received their premieres in concert: instead of being studied as abstract scores, they will be judged on the basis of the live listening experience. Christoph Delz, the competition’s founder, surely would have approved of this idea. The late composer from Basel made it a point to follow the evidence of his ears. He enthusiastically opened his creative work up to the world, finding inspiration in environmental sounds and natural phenomena, as in his official Opus 1, the piano piece Sils from 1975, which depicts a walk over the frozen Lake Sils in the Upper Engadine.

    You can purchase the digital concert program here.

    Nicolas Hodges

    Nicolas Hodges, 1970 in London geboren, absolvierte seine Klavierausbildung am Winchester College und an der University of Cambridge bei Robert Bottone, Susan Bradshaw und Sulamita Aronovsky; hinzu kamen Kompositionsstudien bei Michael Finnissy und Robin Holloway. Im Zentrum seines Repertoires steht die zeitgenössische Musik, die er mit Orchestern wie dem Boston Symphony Orchestra, den Berliner Philharmonikern, dem BBC Symphony Orchestra, dem Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dem San Francisco Symphony oder dem City of Birmingham Symphony Orchestra zur Aufführung bringt. Dabei arbeitet er mit Dirigenten wie Marin Alsop, Daniel Barenboim, Susanna Mälkki, Jonathan Nott, François-Xavier Roth, Jukka-Pekka Saraste oder Leonard Slatkin zusammen. Nicolas Hodges ist regelmässiger Gast bedeutender Festivals, darunter die Donaueschinger Musiktage, das Festival d’Automne in Paris, die Salzburger Festspiele, das Tanglewood Festival, die Ars Musica Brüssel, Wien Modern, die BBC Proms sowie die Tage für Neue Musik in Zürich. Als Kammermusiker ist er seit 2013 Mitglied im Trio Accanto und arbeitet mit dem Arditti Quartet, dem Cellisten Adrian Brendel und dem Schlagzeuger Colin Currie zusammen. Renommierte Komponisten wie Elliott Carter, Thomas Adès oder Sir Harrison Birtwistle haben für Nicolas Hodges neue Werke geschrieben. Gegenwärtig komponiert Rebecca Saunders ein neues Klavierkonzert für ihn, das 2020 bei LUCERNE FESTIVAL uraufgeführt wird. Seit 2005 lehrt Nicolas Hodges als Professor für Klavier an der Musikhochschule in Stuttgart, ausserdem ist er Dozent bei den Darmstädter Ferienkursen für Neue Musik.

    Debut bei LUCERNE FESTIVAL am 16. August 2002 mit der basel sinfonietta unter Peter Rundel – auf dem Programm stand Keqrops von Iannis Xenakis.

    Oktober 2018
     

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