Recital 6

Nicolas Hodges

Birtwistle | Delz | Rihm | Ciurlo | Hilli | Tsukamoto

Sat, 24.11.11.00No. 18514

Lukaskirche

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Piano Festival

17.11.-25.11. 2018

 

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    Harrison Birtwistle (*1934)
    Gigue Machine for piano
    Christoph Delz (1950–1993)
    Sils for piano, Op. 1
    Wolfgang Rihm (*1952)
    Klavierstück No. 7
    Francesco Ciurlo
    Four Strips for piano
    world premiere | Winner of the 7th Composition Competition of the Christoph Delz Foundation
    Sebastian Hilli
    Rack and Pinion for piano
    world premiere | Winner of the 7th Composition Competition of the Christoph Delz Foundation
    Eiko Tsukamoto
    Zickenzone for piano
    world premiere | Winner of the 7th Composition Competition of the Christoph Delz Foundation

    Who wants to keep on listening to the same things? There’s no chance of boredom at this matinee recital by the British pianist Nicolas Hodges, who will present three brand-new scores. They were written as part of the Christoph Delz Composition Competition, which is now in its seventh edition (its fourth in partnership with LUCERNE FESTIVAL). The jury selected three finalists: the Japanese Eiko Tsukamoto, the Italian Francesco Ciurlo, and the Finn Sebastian Hilli. But the prize winner will only be decided after the new works have received their premieres in concert: instead of being studied as abstract scores, they will be judged on the basis of the live listening experience. Christoph Delz, the competition’s founder, surely would have approved of this idea. The late composer from Basel made it a point to follow the evidence of his ears. He enthusiastically opened his creative work up to the world, finding inspiration in environmental sounds and natural phenomena, as in his official Opus 1, the piano piece Sils from 1975, which depicts a walk over the frozen Lake Sils in the Upper Engadine.

    Nicolas Hodges

    Nicolas Hodges, 1970 in London geboren, absolvierte seine Klavierausbildung am Winchester College und an der University of Cambridge bei Robert Bottone, Susan Bradshaw und Sulamita Aronovsky; hinzu kamen Kompositionsstudien bei Michael Finnissy und Robin Holloway. Im Zentrum seines Repertoires steht die Neue Musik, die er jedoch gerne auch mit Werken der Klassik und der Romantik kombiniert. Klavierkonzerte interpretierte er zum Beispiel mit dem Chicago Symphony, dem MET Orchestra und dem St. Louis Symphony, mit den Klangkörpern der BBC, dem City of Birmingham Symphony Orchestra und dem Royal Stockholm Philharmonic, mit den Bamberger Symphonikern und zahlreichen deutschen Rundfunkorchestern. Dabei arbeitete er mit Dirigenten wie Daniel Barenboim, James Levine, Jonathan Nott, Peter Rundel, Jukka-Pekka Saraste, Leonard Slatkin oder Hans Zender zusammen. Nicolas Hodges ist regelmässiger Gast bedeutender Festivals, darunter die Wittener Tage für neue Kammermusik, das Festival d’Automne in Paris, die Salzburger Festspiele, der steirische herbst in Graz, die Klangspuren in Schwaz (Tirol), die Ars Musica Brüssel, Wien Modern, die BBC Proms sowie die Tage für Neue Musik in Zürich. Immer wieder haben renommierte zeitgenössische Komponisten neue Werke für Hodges geschrieben: Elliott Carter etwa schuf für ihn das Klavierkonzert Dialogues (2004), Thomas Adès widmete ihm das Werk In Seven Days (2008) für Klavier, Orchester und Videoprojektion. Und auch Harrison Birtwistle, Wolfgang Rihm, Salvatore Sciarrino und Beat Furrer komponierten Partituren eigens für Hodges als Interpreten. Rund 20 CDs dokumentieren seine umfassende künstlerische Arbeit. Seit 2005 lehrt Nicolas Hodges als Professor für Klavier an der Musikhochschule in Stuttgart, ausserdem ist er Dozent bei den Darmstädter Ferienkursen für Neue Musik.

    Debut bei LUCERNE FESTIVAL am 16. August 2002 mit der basel sinfonietta unter Peter Rundel – auf dem Programm stand Keqrops von Iannis Xenakis.

    Oktober 2010
     

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