Music Theater 1

Miah Persson | Michel van der Aa

van der Aa

Sun, 13.08.16.00Nr. 17303

KKL Luzern, Lucerne Hall

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CHF 50


Please book a wheelchair ticket under t +41 (0) 41 226 44 80 (10 a.m. to 5 p.m.)

Summer Festival

11.08.-10.09. 2017

 

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    13.

    Aug

    Sunday
    16.00

    KKL Luzern, Lucerne Hall

    Music Theater 1

    Miah Persson | Michel van der Aa

    Miah Persson  soprano
    Michel van der Aa
    Blank Out. Chamber opera for soprano and 3D film
    Swiss premiere

    A coproduction of Dutch National Opera Amsterdam with LUCERNE FESTIVAL and the Teatro dell’Opera di Roma

    Imagine 3D glasses at the opera! The Dutchman Michel van der Aa is not only a composer but also a filmmaker and director. And he combines these various artistic identities in virtuosic Gesamtkunstwerk projects. As, for instance, in his multimedia chamber opera, Blank Out, which was first performed in the spring of 2016 in Amsterdam and is now receiving its Swiss premiere as the start of a van der Aa retrospective for Lucerne’s composer-in-residence. A single singer, the soprano Miah Persson, appears onstage. Opposite her is the baritone Roderick Williams, but he is present only virtually: in a 3D film that blends pre-produced material with live-recorded video sequences. What is reality and what is fiction become harder and harder to distinguish in this tragic story of a mother-son relationship that is based on the life and texts of the South African writer Ingrid Jonker. A major event that combines emotional power with high tech.

    Miah Persson

    Swedish soprano Miah Persson studied law and social sciences before undertaking vocal studies at the Operahögskolan in Stockholm. In 1998 she made her stage debut as Susanna in Le nozze di Figaro and asked to join the Royal Swedish Opera ensemble soon thereafter. In 2000 she made her debut on the continent as Scarlatti’s Griselda at the Deutsche Staatsoper in Berlin, which was followed by appearances at the Festival von Aix-en-Provence, the Festival of Early Music in Innsbruck, the Théâtre Royal de la Monnaie in Brussels, the Palais Garnier and Théâtre des Champs-Elysées in Paris, and the Vienna Staatsoper. In the summer of 2003 Persson made her Salzburg Festival debut singing the soprano solo in Gustav Mahler’s Fourth Symphony with the Vienna Philharmonic; she has since appeared in Salzburg as Sophie in Der Rosenkavalier and as Sifare in Mozart’s Mitridate. Other important credits have included engagements at Covent Garden in London, San Francisco Opera, Bavarian Staatsoper, and the Metropolitan Opera in New York. She also has close ties with the Glyndebourne Festival, where she has been cast in such roles as Fiordiligi (Così fan tutte), Anne Trulove (The Rake’s Progress), and, in the summer of 2011, Donna Elvira (Don Giovanni). Persson is in demand as a concert singer in a repertoire ranging from Bach and Mozart to Britten, which she performs with such conductors as Daniel Barenboim, Pierre Boulez, John Eliot Gardiner, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Antonio Pappano, and Esa-Pekka Salonen. Her discography includes a recital of Mozart arias, Handel’s Rinaldo under René Jacobs, and Haydn’s The Seasons with Ivor Bolton.

    May 2011

    Michel van der Aa

    Der Komponist und Regisseur Michel van der Aa, «composer-in-residence» beim Luzerner Sommer-Festival 2017, wurde 1970 im niederländischen Oss (Nord-Brabant) geboren. Am Königlichen Konservatorium von Den Haag liess er sich zunächst zum Toningenieur ausbilden, anschliessend studierte er Komposition bei Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk und Louis Andriessen. 2002 ging er an die New Yorker Filmakademie, wo er das Fach Regie belegte; ausserdem absolvierte er 2007 am Director’s Lab des Lincoln Center Theater einen Spezialkurs in Bühnenregie. Für Aufsehen sorgte van der Aa vor allem mit seinen Musiktheaterwerken: 2002 entstand die Kammeroper One, die Barbara Hannigan zur Uraufführung brachte, 2005/06 folgte After Life, 2008 das Pessoa-Projekt The Book of Disquiet. Seine jüngsten Bühnenproduktionen waren Sunken Garden (2011–13) auf ein Textbuch von David Mitchell und Blank Out (2015) nach Ingrid Jonker. Für die Cellistin Sol Gabetta schuf Michel van der Aa das intermediale Cellokonzert Up-Close (2010), für die Geigerin Janine Jansen ein Violinkonzert (2014). Eine enge Verbindung unterhält er zum Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdem, das ihn für sechs Jahre, von 2011 bis 2017, als «Hauskomponisten» verpflichtete. Van der Aas Werke werden von renommierten Ensembles wie der musikFabrik, dem Ensemble intercontemporain, dem Ensemble Modern, dem Freiburger Barockorchester, dem BBC Symphony Orchestra, dem Los Angeles Philharmonic, dem Philharmonia Orchestra oder dem ASKO|Schoenberg Ensemble aufgeführt. Sie waren bei den Donaueschinger Musiktagen und der Biennale von Venedig, beim Festival d’Automne in Paris und beim Schleswig-Holstein Musik Festival zu hören. Michel van der Aa wurde mit dem Gaudeamus-, dem Hindemith- und dem Kagel-Preis ausgezeichnet. 2013 wurde ihm der Grawemeyer Award, 2015 der Johannes Vermeer Award verliehen.

    Mai 2017

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