Portrait Rebecca Saunders 1

Marco Blaauw | Arditti Quartet | Trio Accanto

Saunders

Sat, 21.08. | 11.00 | No. 212306

KKL Luzern, Lucerne Hall

Vergangenes Konzert

Prices (CHF)

CHF 50


Summer Festival

10.08.-12.09. 2021

 

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    Marco Blaauw  trumpet
    Arditti Quartet:  Irvine Arditti, violin | Ashot Sarkissjan, violin | Ralf Ehlers, viola | Lucas Fels, cello
    Trio Accanto:  Marcus Weiss, saxophone | Nicolas Hodges, piano | Christian Dierstein, percussion
    Rebecca Saunders (*1967)
    shadow. Study for piano
    Swiss premiere     

        

    Fletch for string quartet
    Swiss premiere 

        

    blaauw for double-bell trumpet 
    That Time. Trio for baritone saxophone, percussion, and piano
    comissioned by Radio France, Lucerne Festival, Südwestrundfunk, and Milano Musica – Associazione per la musica contemporanea
    Swiss premiere

    What is better than one trumpet? A trumpet that sounds like two. Marco Blaauw has developed just that with his double-bell trumpet, which – as the name suggests – has two bells. He can produce the craziest sounds on it, for example switching between open and muffled tones at lightning speed or mixing the two. Composer-in-residence Rebecca Saunders has developed a fascinating solo piece out of these subtle color changes. In her portrait concert, instrumental docents from the Lucerne Festival Academy will show how she is constantly in search of fresh, unfamiliar sounds. In shadow, Nicolas Hodges uses the piano’s sostenuto and sustaining pedals to create reverberations of varying densities: indeed, acoustic shadows. It’s a prelude to Saunders’s new piano concerto, which he will unveil on 4 September together with the Lucerne Festival Contemporary Orchestra. And in Fletch, the legendary Arditti Quartet continually shoots out arrows of sound – just as suggested by the title of the work, which refers to each of the feathered vanes of an arrow: timbrally rich, harmonically shimmering tremolos that evaporate in a glissando. 

    You can purchase the digital concert program here.

    Marco Blaauw

    Der Trompeter Marco Blaauw, geboren 1965 im niederländischen Lichtenvoorde, studierte zunächst am Sweelinck Conservatorium in Amsterdam und setzte seine Ausbildung später bei Pierre Thibaud und Markus Stockhausen fort. Er ist ein international gefragter Solist und zugleich festes Mitglied im Kölner Ensemble Musikfabrik. Ein Schwerpunkt seiner künstlerischen Arbeit gilt der Weiterentwicklung der Trompete und ihrer Spieltechniken sowie der Erweiterung des Repertoires. Dafür sucht er den Austausch mit den Komponist*innen unserer Zeit. Zahlreiche Werke wurden eigens für ihn geschrieben, u. a. von Peter Eötvös, Georg Friedrich Haas, Wolfgang Rihm, Rebecca Saunders und John Zorn. Eine besonders enge Zusammenarbeit verband Marco Blaauw mit Karlheinz Stockhausen: Er interpretierte Michaels Reise um die Erde, gestaltete 2008 bei den BBC Proms die Uraufführung von Harmonies for trumpet aus dem Zyklus Klang und übernahm mehrere Solorollen in Stockhausens Opernzyklus Licht. Mit La Monte Young erarbeitete er The Second Dream of the High Tension Line Stepdown Transformer und präsentierte das Werk in ganz Europa. Marco Blaauws Schaffen ist auf zahlreichen CDs dokumentiert; für das Album Angels wurde er 2014 mit dem Preis der deutschen Schallplattenkritik ausgezeichnet. Als Dozent unterrichtet er an der Hochschule Luzern — Musik sowie am Königlichen Konservatorium in Den Haag; ausserdem leitet er regelmässig Meisterklassen, etwa bei den Darmstädter Ferienkursen.

    Juli 2021

    Other dates

    Arditti Quartet

    This biography ist available in German only.

    Other dates

    Trio Accanto

    Das Trio Accanto wurde 1994 von drei international gefeierten Solisten gegründet: dem Saxofonisten Marcus Weiss, dem Pianisten Nicolas Hodges und dem Schlagzeuger Christian Dierstein. So üblich diese Besetzung im Jazz ist, so ungewöhnlich ist sie in der klassischen Musik — was zu Beschreibungen wie «ein Jazztrio, das keinen Jazz spielt» führte. Doch das Trio Accanto konnte in den vergangenen Jahren rund hundert Komponist*innen zu neuen Werken anregen, unter ihnen Mark Andre, Georges Aperghis, Aldo Clementi, Michael Finnissy, Vinko Globokar, Georg Friedrich Haas, Toshio Hosokawa, Helmut Lachenmann, Brice Pauset, Rolf Riehm, Wolfgang Rihm, Salvatore Sciarrino, Martin Smolka, Christian Wolff oder Walter Zimmermann. Und das Ensemble setzt die Erweiterung seines Repertoires konsequent fort, zuletzt mit Werkaufträgen an Eivind Buene, Beat Furrer, Evan Johnson, Misato Mochizuki und Rebecca Saunders. Das Trio Accanto gastierte bei den Festivals in Donaueschingen, Witten, Darmstadt, Hannover, Köln, München, Freiburg/Br., Huddersfield, Basel und Saarbrücken, bei «Eclat» in Stuttgart, der Münchener Biennale, den Salzburger Festspielen, «Maerzmusik» in Berlin, «Wien Modern» und den Tagen für Neue Musik in Zürich. Darüber hinaus sind die drei Musiker in Madrid, Se-villa und Chicago, im finnischen Viitasaari und beim japanischen Takefu International Music Festival aufgetreten. Das Trio Accanto hat bei Labels wie Kairos, HatHut Records, edition zeitklang und Wergo zahlreiche CDs veröffentlicht, zuletzt im Frühjahr 2020 das Album other stories mit Werken von Michael Finnissy, Yu Kuwabara, Helmut Lachenmann, Martin Schüttler und Martin Smolka.

    Juli 2021

    Other dates

    Nicolas Hodges

    Born in London in 1970, Nicolas Hodges trained as a pianist at Winchester College and the University of Cambridge with Robert Bottone, Susan Bradshaw, and Sulamita Aronovsky; he also studied composition with Michael Finnissy and Robin Holloway. His repertoire focuses on contemporary music, which he performs with such orchestras as the Boston Symphony Orchestra, the Berlin Philharmonic, the BBC Symphony Orchestra, the Bavarian Radio Symphony Orchestra, the San Francisco Symphony, and the City of Birmingham Symphony Orchestra. He has worked with Marin Alsop, Daniel Barenboim, Susanna Mälkki, Jonathan Nott, François-Xavier Roth, Jukka-Pekka Saraste, and Leonard Slatkin on the podium. Nicolas Hodges is a regular guest at major festivals, including the Donaueschinger Musiktage, the Festival d’Automne in Paris, the Salzburg Festival, the Tanglewood Festival, Ars Musica Brussels, Wien Modern, the BBC Proms, and the Tage für Neue Musik in Zurich. As a chamber musician, he has been a member of Trio Accanto since 2013 and performs with the Arditti Quartet, cellist Adrian Brendel, and percussionist Colin Currie. Time and again, renowned composers have written new works for Hodges: Elliott Carter’s piano concerto Dialogues (2004), Thomas Adès’s In Seven Days (2008), and Sir Harrison Birtwistle’s The Gigue Machine (2011) and Variations from the Golden Mountain (2014) were all created for him. He enjoys a close relationship with this summer’s composer-in-residence Rebecca Saunders, who has written several works for Hodges, such as the double concerto miniata, Choler for two pianos, the trio That Time, the solo pieces crimson and Shadow, and the piano concerto to an utterance, which is receiving its world premiere this evening. Since 2005, Nicolas Hodges has been professor of piano at the Musikhochschule in Stuttgart; additionally, he is a lecturer at the Darmstadt Summer Courses for New Music.

    Lucerne Festival debut on 16 August 2002 with the Basel Sinfonietta under Peter Rundel in a program including Xenakis’s Keqrops.

    July 2021

    Other dates

    Christian Dierstein

    Christian Dierstein, who was born in 1965, completed his music studies with Bernhard Wulff in Freiburg, Gaston Sylvestre in Paris, and Wassilios Papadopoulos in Mannheim. Since 1988, he has been a percussionist with ensemble recherche, and he has been playing with pianist Nicolas Hodges and saxophonist Marcus Weiss as part of the Trio Accanto since 1994. In 2010-11, the
    European Concert Hall Organization presented him as one of its Rising Stars, with performances at the major European concert halls. Dierstein is intensively involved with non-European music and free improvisation. He has recorded numerous CDs, including solo albums featuring works by Brian Ferneyhough, Helmut Lachenmann, Mathias Spahlinger, and Claude Vivier. Since 2001, Dierstein has been professor of percussion and new chamber music at the Hochschule für Musik in Basel; he also taught at the International Summer Courses for New Music in Darmstadt.

    July 2021

    Other dates

    The “Rebecca Saunders Package”
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