Opera - Prometeo

Lucerne Symphony Orchestra | Clemens Heil et al.

Nono

Fri, 09.09.21.00

Luzerner Theater

Vergangenes Konzert


Tickets: +41 (0)41 228 14 14 or kasse@luzernertheater.ch

Summer Festival

12.08.-11.09. 2016

 

|

 
     

    09.

    Sep

    Friday
    21.00

    Luzerner Theater

    Opera - Prometeo

    Lucerne Symphony Orchestra | Clemens Heil et al.

    Chorus of the Luzerner Theater  
    Clemens Heil  conductor
    Benedikt von Peter  scenic arrangement
    Natascha von Steiger  space
    Bert Zander  video
    Luigi Nono (1924–1990)
    Prometeo. Tragedia dell’ascolto
    Premiere and opening work to mark the new directorship of the Luzerner Theater

    Luigi Nono’s Prometeo, which has hitherto been a purely musical event, at last finds its way into the theater and will be heard in a much smaller than usual space, in the Luzerner Theater, to mark the beginning of Benedikt von Peters’s directorship there. This intimate experiment, reminiscent of a world premiere, places Nono’s sound sculpture in a “Globe Theater,” in the middle of which the audience will be situated – in an egalitarian space, that is, where the experience will be shared. Prometheus, the mythical inventor, the savior of human culture, and the prototype of the rebellious revolutionary, returns at the end of the 20th century as an other. Nono no longer believed in salvation through Communism but only hoped that the production of art and song, of music itself, would heal people and a confused world, conveying it into a better future.

    Lucerne Symphony Orchestra

    The Lucerne Symphony Orchestra, which was founded in 1806, is one of the oldest orchestras in Switzerland. Along with its various concert series, which it performs in the Kultur- und Kongresszentrum Luzern (KKL), the orchestra plays in all of the opera productions at the Luzerner Theater. Their season is devoted not only to the classical-romantic repertoire; rarities and contemporary works are also regularly performed. Recent years, for example, have included commissions for pieces by Wolfgang Rihm, Sofia Gubaidulina, Marc-André Dalbavie, Pascal Dusapin, David Philipp Hefti, and Fazıl Say. Since September 2011 the American James Gaffigan has served as Music Director; guest conductors in the recent past have included Peter Eötvös, Michael Gielen, Neeme and Kristjan Järvi, Sir Neville Marriner, Andris Nelsons, Leonard Slatkin, and Tugan Sokhiev. Jonathan Nott, who helmed the Lucerne Symphony Orchestra from 1997 to 2002, regularly returns to conduct. Its subscription cycles have presented such celebrated soloists as Martha Arge-rich, Isabelle Faust, Vilde Frang, Hilary Hahn, Gidon Kremer, Lang Lang, Radu Lupu, Viktoria Mullova, Maria João Pires, and Krystian Zimerman. The orchestra’s achievements have been documented by recordings of works by Schreker, Bernstein, Weill, Krenek, Rihm, Say, and Gubaidulina; their recording of Dvořák’s Sixth Symphony under James Gaffigan was chosen by the critics of the New York Times as one of the Top Music Recordings of 2014. The musicians regularly go on tour: to Japan in 2008, China in 2011, Israel in 2013, and South America in 2014. In the past season the Lucerne Symphony Orchestra performed in Zagreb and Istanbul and additionally completed a tour in June and July 2016 to four Asian countries, giving a total of eight concerts in South Korea, China, Singapore, and India.

    LUCERNE FESTIVAL (IMF) debut on 23 August 1993, with Vladimir Kiradjiev conducting works by Schnittke.

    August 2016

    Other dates

    Experimental Studio of SWR Freiburg

    Das 1971 von Otto Tomek gegründete Experimentalstudio des SWR in Freiburg realisiert seit nunmehr vierzig Jahren eine Synthese von akustischer Kunst und live-elektronischer Klangerweiterung und versteht sich dabei als Mittler zwischen Musik und Technik. Die Geburtsstunde schlug, als Karlheinz Stockhausen von den Donaueschinger Musiktagen den Auftrag erhielt, die Komposition Mantra für zwei Klaviere, Ringmodulatoren, Filterbänke und Kompressoren zu schreiben – ein Equipment, das bei Konzertveranstaltern bis dato nicht vorhanden war. Seither hat sich das Studio darauf spezialisiert, die von Musikern real erzeugten Töne durch ein spezifisches Instrumentarium zu modulieren und im Raum durch Steuergeräte und Lautsprecher in Bewegung zu setzen. Jährlich werden mehrere Komponisten zu Arbeitsstipendien eingeladen, um im kreativen Diskurs mit den Studiomitarbeitern ihre Werke zu erarbeiten. Das Experimentalstudio widmet sich neben der Herstellung der technischen Komponenten auch der weltweiten Aufführung ambitionierter Partituren mit Live-Elektronik: So gab es Einladungen zu den Salzburger Festspielen, den Berliner und den Wiener Festwochen, dem Festival d’Automne in Paris und an Opernhäuser wie die Mailänder Scala, das Théâtre Royal de la Monnaie in Brüssel oder das Teatro Real in Madrid. Zu den herausragenden Produktionen in der Geschichte des Experimentalstudios gehören Werke von Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Cristóbal Halffter und Vinko Globokar; aus der jüngeren Komponistengeneration haben u. a. Mark André, Chaya Czernowin, José María Sánchez Verdú und Johannes Maria Staud neue Stücke in Freiburg geschaffen. Das Experimentalstudio, das seit 2006 von Detlef Heusinger geleitet wird, betätigt sich auch als Konzertveranstalter und gibt den Komponisten Gelegenheit, ihre in Freiburg produzierten Partituren bei Werkstattkonzerten vorzustellen.

    Debut bei LUCERNE FESTIVAL (IMF) am 5. September 1990 mit Werken von Halffter, Nono und Boulez.

    August 2011

    Other dates

    Benedikt von Peter

    Other dates
    None