Opera - Prometeo

Lucerne Symphony Orchestra | Clemens Heil et al.

Nono

Fri, 09.09.21.00

Luzerner Theater

Vergangenes Konzert


Tickets: +41 (0)41 228 14 14 or kasse@luzernertheater.ch

Summer Festival

12.08.-11.09. 2016

 

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    Opera - Prometeo

    Lucerne Symphony Orchestra | Clemens Heil et al.

    Chorus of the Luzerner Theater  
    Clemens Heil  conductor
    Benedikt von Peter  scenic arrangement
    Natascha von Steiger  space
    Bert Zander  video
    Luigi Nono (1924–1990)
    Prometeo. Tragedia dell’ascolto
    Premiere and opening work to mark the new directorship of the Luzerner Theater

    Luigi Nono’s Prometeo, which has hitherto been a purely musical event, at last finds its way into the theater and will be heard in a much smaller than usual space, in the Luzerner Theater, to mark the beginning of Benedikt von Peters’s directorship there. This intimate experiment, reminiscent of a world premiere, places Nono’s sound sculpture in a “Globe Theater,” in the middle of which the audience will be situated – in an egalitarian space, that is, where the experience will be shared. Prometheus, the mythical inventor, the savior of human culture, and the prototype of the rebellious revolutionary, returns at the end of the 20th century as an other. Nono no longer believed in salvation through Communism but only hoped that the production of art and song, of music itself, would heal people and a confused world, conveying it into a better future.

    Lucerne Symphony Orchestra

    The Lucerne Symphony Orchestra, which was founded in 1806, is one of the oldest orchestras in Switzerland. In addition to the various concert series that it presents at the Kultur- und Kongresszentrum Luzern (KKL), the orchestra performs in all of the opera productions at the Luzerner Theater. Its seasons are devoted not only to the Classical and Romantic repertoire but also regularly include rarities and contemporary works. For example, in recent years it has presented newly commissioned scores by Wolfgang Rihm, Sofia Gubaidulina, Marc-André Dalbavie, Pascal Dusapin, Thomas Adès, and Fazıl Say. Since September 2011, the American James Gaffigan has served as music director. Other conductors who have had a major presence in recent seasons include Matthias Bamert, Andrey Boreyko, Peter Eötvös, Hannu Lintu, Andris Nelsons, Vasily Petrenko, and Leonard Slatkin. Jonathan Nott, who was music director from 1997 to 2002, also regularly returns to the Lucerne Symphony Orchestra. Among the acclaimed soloists who perform in the subscription series are Martha Argerich, Renaud and Gautier Capuçon, Isabelle Faust, Vilde Frang, Kirill Gerstein, Hélène Grimaud, Hilary Hahn, Gidon Kremer, Truls Mørk, and Maria João Pires. The orchestra’s artistry has been documented on recordings of works by Brahms, Bernstein, Dutilleux, Dvořák, Krenek, Gubaidulina, Rihm, Saint-Saëns, Say, Schreker, and Weill; their most recent release, from the fall of 2017, is a complete Beethoven piano concerto cycle with Oliver Schnyder. The musicians regularly travel as well. In the summer of 2016 they undertook a tour to four Asian countries, and in the spring of 2017 they performed at the Bogotá International Music Festival. Guest performances during the 2017-18 season included concerts at the Ravinia Festival in the United States and the Festival de Besançon, as well as in Abu Dhabi, Amsterdam, St. Petersburg, London, Paris, and Moscow.

    LUCERNE FESTIVAL (IMF) debut on 23 August 1993, with Vladimir Kiradjiev conducting works by Schnittke.

    July 2018

    Other dates

    Experimental Studio of SWR Freiburg

    Das 1971 von Otto Tomek gegründete Experimentalstudio des SWR in Freiburg realisiert seit nunmehr vierzig Jahren eine Synthese von akustischer Kunst und live-elektronischer Klangerweiterung und versteht sich dabei als Mittler zwischen Musik und Technik. Die Geburtsstunde schlug, als Karlheinz Stockhausen von den Donaueschinger Musiktagen den Auftrag erhielt, die Komposition Mantra für zwei Klaviere, Ringmodulatoren, Filterbänke und Kompressoren zu schreiben – ein Equipment, das bei Konzertveranstaltern bis dato nicht vorhanden war. Seither hat sich das Studio darauf spezialisiert, die von Musikern real erzeugten Töne durch ein spezifisches Instrumentarium zu modulieren und im Raum durch Steuergeräte und Lautsprecher in Bewegung zu setzen. Jährlich werden mehrere Komponisten zu Arbeitsstipendien eingeladen, um im kreativen Diskurs mit den Studiomitarbeitern ihre Werke zu erarbeiten. Das Experimentalstudio widmet sich neben der Herstellung der technischen Komponenten auch der weltweiten Aufführung ambitionierter Partituren mit Live-Elektronik: So gab es Einladungen zu den Salzburger Festspielen, den Berliner und den Wiener Festwochen, dem Festival d’Automne in Paris und an Opernhäuser wie die Mailänder Scala, das Théâtre Royal de la Monnaie in Brüssel oder das Teatro Real in Madrid. Zu den herausragenden Produktionen in der Geschichte des Experimentalstudios gehören Werke von Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Cristóbal Halffter und Vinko Globokar; aus der jüngeren Komponistengeneration haben u. a. Mark André, Chaya Czernowin, José María Sánchez Verdú und Johannes Maria Staud neue Stücke in Freiburg geschaffen. Das Experimentalstudio, das seit 2006 von Detlef Heusinger geleitet wird, betätigt sich auch als Konzertveranstalter und gibt den Komponisten Gelegenheit, ihre in Freiburg produzierten Partituren bei Werkstattkonzerten vorzustellen.

    Debut bei LUCERNE FESTIVAL (IMF) am 5. September 1990 mit Werken von Halffter, Nono und Boulez.

    August 2011

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    Clemens Heil

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    Benedikt von Peter

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