Early Music 1

Le Concert d’Astrée | Emmanuelle Haïm

Scheidt | Biber | J.S. Bach | Charpentier | Blow, et al.

Tue, 09.04.19.30No. 19104

Franciscan Church

Vergangenes Konzert


Please book a wheelchair ticket under t +41 (0) 41 226 44 80 (10 a.m. to 5 p.m.)

Easter Festival

06.04.-14.04. 2019

 

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    Emmanuelle Haïm  organ, harpsichord and musical direction

    “Sacro Profanum”
    Instrumental Music for Court and Church

    Samuel Scheidt (1587–1654)
    Pavane, Gaillarde, and Courant dolorosa in A minor from the Ludi Musici
    Anonymus
    Excerpts for the Manuscrit de Kassel: Ballet dansé à Stockholm
    Heinrich Ignaz Franz Biber (1644–1704)
    Sonata XI in C minor from the Fidicinium sacro-profanum
    Johann Rosenmüller (1619–1684)
    Sonata quarta à 3 from the Sonate à 2, 3, 4, 5 stromenti
    Marc-Antoine Charpentier (1643–1704)
    Symphonies pour un reposoir, H. 515
    Francesco Onofrio Manfredini (1684–1762)
    Sinfonia da chiesa a 4, Op. 2, no. 9
    Johann Sebastian Bach (1685–1750)
    Fantasy in C major, BWV 570
    Chorale Prelude Liebster Jesu, wir sind hier, BWV 731
    Chorale Prelude Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
    Chorale Prelude Liebster Jesu, wir sind hier, BWV 754
    John Blow
    Chaconne in G major à 4

    When the French Maestra Emmanuelle Haïm performs, she radiates a joy and boundless enthusiasm for the music that are spontaneously transmitted to the audience. She has been described as “Ms. Dynamite of the French Baroque,” and that’s quite fitting, because her performances simply catch fire and have explosive power. Over two evenings with her ensemble Le Concert d’Astrée, Emmanuelle Haïm, who made her debut at LUCERNE FESTIVAL leading the Vienna Philharmonic in 2016, will be artist-in-residence at this year’s Easter Festival. Her residency begins with an exploratory journey covering half of Europe – from France via Italy, Germany, and Austria to Sweden and Great Britain – and presents sacred and secular instrumental music that many have likely never heard before. But it is just this that inspires Emmanuelle Haïm: to snatch works from oblivion and to awaken them to life anew. In doing so, she will also show what pleasure she takes from improvising: “The Baroque gives you an incredible freedom as an interpreter,” she explains, comparing making music played by the Concert d’Astrée with a jazz band.

    "Why ..."
    "…Go to This Concert?" - Festival dramaturge Susanne Stähr gives insider tips on selected concerts of the 2019 Easter Festival.
    Here is a link to the complete series of "Insider Tips" on YouTube (all in German only).

    You can purchase the digital concert program here.

    Central Railway
    Due to various construction projects, the Lucerne-Alpnachstad line will be closed from 18 March to 14 April 2019. Replacement rail buses will operate in its stead.
    Replacement rail buses
    Details

    Le Concert d’Astrée

    Das Ensemble Le Concert d’Astrée, das sich auf die Interpretation barocker Musik spezialisiert hat, wurde im Jahr 2000 von Emmanuelle Haïm gegründet. Seit 2004 ist es an der Opéra de Lille ansässig, doch ist es mit Gastspielen in ganz Frankreich und in den internationalen Musikzentren präsent: Auftritte führten die Musikerinnen und Musiker nach Deutschland, Österreich und Grossbritannien, in die Benelux-Staaten und die Schweiz, nach Italien, Spanien und in die Türkei, aber auch in die Vereinigten Staaten, nach Kolumbien und nach Hongkong. Regelmässig erarbeiten sie thematische Projekte mit renommierten Solisten aus der Szene der Alten Musik, so etwa ein Julius-Caesar-Programm mit Natalie Dessay und Christophe Dumaux, den Abend Monstres, Sorcières et Magiciennes mit Anne Sofie von Otter und Patricia Petibon oder ein Medea-Projekt mit Magdalena Kožená. Eine wichtige Rolle spielen auch szenische Opernaufführungen mit Werken von Lully bis Mozart, die Le Concert d’Astrée nicht nur in Lille präsentiert, sondern auch auf den grossen Pariser Bühnen wie dem Palais Garnier, dem Théâtre du Châtelet oder dem Théâtre des Champs-Elysées, beim Festival d’Aix-en-Provence, in Dijon und Caen. Dabei arbeitete das Ensemble mit Regisseuren wie Ivan Alexandre, Guy Cassiers, Mariame Clément, David McVicar, Laurent Pelly, Krzysztof Warlikowski und Robert Wilson zusammen. Im Herbst 2018 inszenierte Jean Bellorini Händels Rodelinda, im Januar folgten Rameaus Pygmalion und Mondonvilles L’Amour et Psyché in der Regie von Robyn Orlin und im März Rameaus Les Boréades, die Barrie Kosky in Szene setzte. Für seine CDs wurde Le Concert d’Astrée mehrfach bei den «Victoires de la musique» ausgezeichnet und mit dem «Gramophone Award» und dem «Echo Klassik» prämiert. Zuletzt erschienen im Herbst 2018 Händels Italienische Kantaten mit Sabine Devieilhe und Lea Desandre.

    Februar 2019

    Other dates

    Emmanuelle Haïm

    The French harpsichordist and conductor Emmanuelle Haïm studied at the Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris: piano with Yvonne Lefébure, organ with André Isoir, and harpsichord with Kenneth Gilbert and Christophe Rousset. She took five first prizes at the completion of her training. She attracted the attention of William Christie, who invited her to perform as harpsichordist with his ensemble Les Arts Florissants and soon entrusted her with responsibility for concert rehearsals as well. As an assistant to Sir Simon Rattle she acquired additional experience at the podium. In 2000 Haïm founded her own ensemble, Le Concert d’Astrée, with which she presents opera productions and ambitious concert projects. In the 2016-17 season they will perform programs in London, Paris, Zurich, and Brussels including French Baroque arias with Magdalena Kožená, a revival of Handel’s Il trionfo del tempo, and Monte-
    verdi’s Ulisse. As an opera conductor she has also appeared at the Glyndebourne Festival, where she has led Handel’s Theodora and Monteverdi’s Poppea; she was the first woman to conduct at Chicago Lyric Opera, where she led Handel’s Giulio Cesare. Haïm has conducted the Orchestra of the Age of Enlightenment, the Frankfurt Radio Symphony Orchestra, the Concerto Köln, the Los Angeles Philharmonic, and the City of Birmingham Symphony Orchestra. Since her debut with the Berlin Philharmonic in 2008, she has worked on a regular basis with that orchestra. The present all-Handel program is her first project in collaboration with the Vienna Philharmonic. Emmanuelle Haïm is an Honorary Member of the British Royal Academy of Music, as well as an Officier dans l’Ordre des Arts et des Lettres and a Chevalier de la Légion d’honneur. Her recordings have twice been awarded the Victoires de la Musique Classique and have garnered an Echo Klassik Award.

    August 2016

    Other dates
    None