Opening/Happening

Ensemble of the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO)

Andriessen

Fri, 19.11. | 22.00

Europaplatz, KKL Lucerne

Vergangenes Konzert


Forward Festival

19.11.-21.11. 2021

 

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    Opening/Happening

    Ensemble of the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO)

    Markus Güdel  light design
    Louis Andriessen (1939–2021)
    Workers Union for any loud-sounding group of instruments

    The Festival opening as a happening: we’ll take over the KKL Luzern and Europaplatz with the music of Louis Andriessen! The Dutch composer, who died in July, wrote Workers Union in 1975 for De Volharding, a sort of politically committed street music band made up of jazz and classically trained musicians. While the score’s rapidly changing rhythms are precisely defined, Andriessen only approximates the pitches. And he leaves the instrumentation open. The main thing is that the performance gets loud! This leads to a rousing, powerfully raw music whose influences are clear – Stravinsky, jazz, and Minimalism. Andriessen says that he aimed to combine “individual freedom and severe discipline. It is difficult to play in an ensemble and to remain in step, sort of thing like organizing and carrying on political action.”

    Video introduction:
    Lucerne Festival Forward Contemporary Leader Ettore Biagi introduces us to Louis Andriessen's iconic piece "Workers Union".

    Ensemble of the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO)

    Lucerne Festival has launched a new orchestra this year with the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO): an orchestra of excellence for the performance of new and contemporary music. The LFCO thus forms a counterpart to the Lucerne Festival Orchestra and focuses on 20th- and 21st-century scores, from modern classics to commissioned works that will be premiered in Lucerne. The international members of the LFCO have all benefited from training at the Lucerne Festival Academy, which was initiated by Pierre Boulez and is now directed by Wolfgang Rihm. Thanks to its close ties to the Academy and its network, the LFCO is able to play a pioneering role in the interpretation of contemporary music and in the development of forward-looking concert formats. Through its projects, it exploits the possibilities of new technologies; interdisciplinary work gives rise to novel listening and concert experiences. The LFCO can be heard in numerous performances at the Lucerne Summer Festival, at Lucerne Festival Forward in November, and, of course, at guest performances all over the world. During its first summer, the LFCO collaborated with Heinz Holliger, Lin Liao, Johanna Malangré, and Enno Poppe, among others, presenting music ranging from Stravinsky and Webern to world premieres by Amarouch, Colţea, Milenko, Vaughan, and Saunders. It participated in performances of Kagel’s Staatstheater at the Luzerner Theater, created the staged concert Bye-Bye Beethoven with Patricia Kopatchinskaja, and performed at Musikfest Berlin and at the Donaueschinger Musiktage in October.

    October 2021

    Other dates

    Markus Güdel

    Der Luzerner Markus Güdel, Jahrgang 1983, ist seit 2003 als freischaffender Lichtdesigner in der gesamten Schweiz tätig. Er hat mit zahlreichen Regisseuren und Dramaturgen zusammengearbeitet und die Lichtgestaltung und Technische Leitung bei Musicals, Theater-, Konzert- und Crossover-Projekten übernommen. 2003 gründete er die Lichttechnikfirma «light.vision Lichttechnik GmbH», für die er seither als Geschäftsführer und Projektleiter tätig ist. In diversen kulturellen Institutionen – u. a. Le Théâtre Emmen, Zentralschweizer Jugendsinfonieorchester ZJSO und Musical Plus – engagiert sich Markus Güdel über die Tätigkeit als Lichtdesigner hinaus als Produzent, Technischer Leiter, Vereinsvorstand oder Berater für kulturelle und technische Belange. Daneben berät und vertritt er seit Herbst 2015 als Rechtsanwalt unter dem Label «kulturjurist.ch» Kulturschaffende rund um Rechtsfragen im Kulturbereich.

    www.konzertlicht.ch
    www.kulturjurist.ch

    August 2019

    Other dates

    Biography (in German)

    Louis Andriessen wurde 1939 in Utrecht als Sohn des Komponisten Hendrik Andriessen und der Pianistin Tine Anschütz geboren und starb im vergangenen Juli. Ersten Kompositionsunterricht erhielt er von seinem Vater und seinem Bruder, dem Komponisten Jurriaan Andriessen. Von 1954 bis 1962 studierte er bei Kees van Baaren am Königlichen Konservatorium in Den Haag, von 1962 bis 1965 bei Luciano Berio in Mailand und Berlin. In den 1960er Jahren machte Andriessen mit dezidiert politischen Werken wie dem kollektiven Musiktheater Reconstructie auf sich aufmerksam und beteiligte sich an der von den Studentenprotesten beeinflussten Erneuerung des niederländischen Musiklebens. Er formierte die Ensembles De Volharding (1972) und Hoketus (1976), war 1968 Mitbegründer des Amsterdamer Studios für elektro-instrumentale Musik (STEIM) und entwickelte eine rhythmisch akzentuierte, repetitive, bläserbetonte Musiksprache, die von der amerikanischen Minimal Music beeinflusst ist, sich aber auch auf Strawinsky und den Jazz bezieht. Ab 1974 unterrichtete Andriessen am Den Haager Konservatorium, ab 2004 an der Universität Leiden. Der internationale Durchbruch gelang ihm mit De Staat für Frauenstimmen und grosses Bläserensemble, einer Auseinandersetzung mit Platons Politeia, die 1977 mit dem Ersten Preis beim «Rostrum of Composers» der Unesco ausgezeichnet wurde. Auch in seinem weiteren Schaffen behandelte er immer wieder philosophische und politische Themen, so in De Materie (1985-88) oder in der Trilogie des letzten Tages (1996/97). Andriessen arbeitete eng mit den Regisseuren Bob Wilson und Peter Greenaway (u. a. Writing to Vermeer, 1997/98) zusammen und legte gemeinsam mit Hal Hartley die Filmoper La Commedia (2004-08) vor.

    November 2021

    Program Note for Louis Andriessen’s Workers Union

    Workers Union was originally written for the orchestra De Volharding (“Perseverance”), in which I myself figured as a pianist at that time. This piece is a combination of individual freedom and severe discipline: its rhythm is exactly fixed; the pitch, on the other hand, is indicated only approximately, on a single-lined stave. It is difficult to play in an ensemble and to remain in step, sort of like organizing and carrying on political action.

    Louis Andriessen (1990)