Lucerne Festival Academy 1

Ensemble of the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO) | Johanna Malangré | Juliet Fraser

Xenakis | Illés | Saunders

Sat, 28.08. | 22.00 | No. 212311

KKL Luzern, Lucerne Hall

Vergangenes Konzert

Prices (CHF)

CHF 50


Summer Festival

10.08.-12.09. 2021

 

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    Lucerne Festival Academy 1

    Ensemble of the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO) | Johanna Malangré | Juliet Fraser

    Juliet Fraser  soprano
    Iannis Xenakis (1922–2001)
    Syrmos for 18 strings
    Márton Illés (*1975)
    Post Torso for string orchestra
    Swiss premiere 
    Rebecca Saunders (*1967)
    Nether for soprano and ensemble
    Swiss premiere 

    “You have to let out the monster in you”: This conviction guides Rebecca Saunders when she composes for voice. She does not merely want to set a text to music, but tries to “giv[e] the text a new framework and environment, letting it resonate in an acoustic landscape in order to create a new perspective from which the essence of the text can be heard and felt” – whether working with spoken, whispered, or sung text. In several works, this year’s composer-in-residence has drawn inspiration from Molly Bloom’s famous final monologue in James Joyce’s century-old novel Ulysses. Nether from 2019 translates Molly’s chaotic stream of consciousness, a wild whirl of flashes of mind, scraps of memory, and sensory impressions, into a highly emotional vocal performance. Iannis Xenakis and Martón Illés also set out in search of new sounds in two energetic works for string orchestra that are separated by almost half a century. Glissandi and pizzicato attacks migrate through the instruments, are layered on top of each other, condense, and break off unexpectedly. High-voltage music! 

    You can purchase the digital concert program here.

    Ensemble of the Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO)

    With the Lucerne Festival Contemporary Orchestra — LFCO for short — Lucerne Festival has launched a new orchestra this year: an orchestra of excellence for the performance of new and contemporary music. The LFCO thus forms a counterpart to the Lucerne Festival Orchestra and focuses on 20th- and 21st-century scores, from modern classics to commissioned works that are premiered in Lucerne. The international members of the LFCO have all benefited from training at the Lucerne Festival Academy, which was initiated by Pierre Boulez and is now directed by Wolfgang Rihm. Thanks to its close ties to the Academy and its network, the LFCO is able to play a pioneering role in the performance of contemporary music and in the development of forward-looking concert formats. Through its projects, it exploits the possibilities of new technologies; interdisciplinary work gives rise to novel listening and concert experiences. The LFCO can be heard in numerous performances at the Lucerne Summer Festival, as well as at Lucerne Festival Forward in November — and, of course, at guest performances all over the world. In its first summer, the LFCO collaborates with conductors Heinz Holliger, Lin Liao, Johanna Malangré, and Ilan Volkov, presenting music by composers ranging from Stravinsky and Webern to Boulez and Xenakis, as well as premieres by Amarouch, Colţea, Milenko, Vaughan, and composer-in-residence Rebecca Saunders. The musicians will join Patricia Kopatchinskaja to perform the staged concert Bye-Bye Beethoven. They will also participate in performances of Kagel’s Staatstheater at the Luzerner Theater.

    July 2021

    Other dates

    Johanna Malangré

    Die deutsche Dirigentin Johanna Malangré studierte bei Johannes Schlaefli in Zürich und erhielt wichtige Anregungen in Meisterkursen von Bernard Haitink, Paavo Järvi, Reinhard Goebel und Nicolas Pasquet sowie im Sommer 2017 als Conducting Fellow der Lucerne Festival Academy. Weitere Erfahrungen sammelte sie als Assistenzdirigentin an der Kammeroper Köln und bei den Bergischen Symphonikern. 2019 gewann sie den MAWOMA-Dirigierwettbewerb in Wien und übernahm die Leitung des Hidalgo-Festivalorchesters in München. Im September 2022 tritt sie ihr Amt als Chefdirigentin des Orchestre National de Picardie an. Auch die Münchner Symphoniker, das Philharmonisches Orchester Kiel, das Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles und das Wiener Kammerorchester hat sie bereits dirigiert.Im Opernbereich war sie u. a. in Pilsen, Cottbus und Meiningen mit Dvořáks Rusalka und Mozarts Figaro zu erleben.

    Juli 2021

    Other dates

    Juliet Fraser

    Im Zentrum der künstlerischen Arbeit der britische Sopranistin Juliet Fraser steht die zeitgenössische Musik. Als international gefragte Interpretin tritt sie mit Formationen wie dem Ensemble Musikfabrik, dem Klangforum Wien oder dem Ensemble Modern auf und ist Mitglied des Vokalensembles EXAUDI, das sie 2002 gemeinsam mit James Weeks gegründet hat. Regelmässig vergibt sie Werkaufträge. Dabei geht es ihr insbesondere um das Repertoire für Stimme und Klavier, das sie mit ihrem Duo-Partner Mark Knoop aufführt, aber auch um neue Solostücke mit Elektronik. Eine enge Zusammenarbeit verbindet sie mit den Komponist*innen Pascale Criton, Michael Finnissy, Bernhard Lang, Cassandra Miller und Rebecca Saunders. Zahlreiche CDs dokumentieren Juliet Frasers künstlerische Arbeit. Sie ist Künstlerische Leiterin der von ihr begründeten Londoner Konzertreihe «eavesdropping» und Mitgeschäftsführerin des Labels «all that dust».

    Juli 2021

    Other dates

    The “Rebecca Saunders Package”
    20% discount when purchasing three different concerts featuring music by composer-in-residence Rebecca Saunders, Order form here.