Choral Concert 2

Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern | Ulrike Grosch | solists

Brahms | Rheinberger | Dvořák

Sun, 07.04.17.00No. 19102

Franciscan Church

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CHF 60 30


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Easter Festival

06.04.-14.04. 2019

 

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    Choral Concert 2

    Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern | Ulrike Grosch | solists

    Ulrike Grosch  conductor
    Marián Krejčík  baritone
    Johannes Brahms (1833–1897)
    Motet Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? Op. 74, no. 1
    Josef Gabriel Rheinberger (1839–1901)
    Tribulationes from Five Hymns, Op. 140
    Dextera Domini from Five Hymns, Op. 140
    Elegie for Cello and Organ, Op. 150, no. 5
    Prelude from the Organ Sonata No. 7 in F minor, Op. 127
    Cantus Missae. Mass in E-flat major, Op. 109
    Antonín Dvořák (1841–1904)
    excerpts from Biblical Songs, Op. 99 

    “A small discourse on the great question ‘Why’” is how Johannes Brahms described the first of his two Op. 74 motets. His choral works frequently take up questions of faith, fate, and death: questions that concerned him throughout his life, since Brahms, who was well versed in the Bible but a freethinker, had no easy answers. The Collegium Vocale zu Franziskanern juxtaposes the North German Protestant composer, who found his adopted home in Vienna, with the Biblical Songs by the Czech Antonín Dvořák and with works by the Catholic Josef Rheinberger from Liechtenstein, who at that time worked in Munich. Like Brahms, Rheinberger also kept his distance from the “New German School” centered around Liszt and Wagner. And yet he was no hardcore traditionalist, as his opponents would have us believe. Consider the Cantus Missae for double choir, Rheinberger’s best-known work along with his Organ Sonatas, whose expressive harmonic language takes a stand against the conservative, purist Cecilianist movement, which aimed to drive out experimentation and individuality in church music.

    Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern

    The Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern was founded in 2005 as a project choir for a performance workshop led by Ton Koopman. It consists of singers from all around Switzerland, most of whom are currently or have been students at the country’s various music academies. Under the artistic direction of Ulrike Grosch, the ensemble has since then developed a wide repertoire ranging from the Renaissance to modern music, which they perform in carefully designed programs featuring unconventional dramaturgy. In 2011 the Collegium Vocale zu Franziskanern performed at the International Chorbiennale in Aachen; in the coming year they will appear with the Norwegian group Grex Vocalis in the KKL Lucerne. The Collegium Vocale has also given joint concerts with molto cantabile, such as the a cappella program Zwischenwelten – Zwischen Welten in 2010, which included works by composers from Strauss to Schoenberg, also in the KKL.

    August 2012

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    Ulrike Grosch

    Ulrike Grosch ist Gründerin und musikalische Leiterin des Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern. Sie studierte zunächst Schulmusik in Frankfurt am Main und anschliessend Chorleitung bei Uwe Gronostay in Berlin. Seither war sie u. a. für den Rundfunkchor Berlin, den Niederländischen Rundfunkchor und für den Philharmonischen Chor Berlin tätig, mit dem sie 1997 in der Berliner Philharmonie debutierte. Eine langjährige Zusammenarbeit verbindet sie zudem mit Ton Koopman, für dessen Gesamtaufnahme der Bach-Kantaten sie den Amsterdam Baroque Choir einstudierte. Ulrike Grosch koppelt ihre künstlerische mit der pädagogischen Arbeit: Nach einer Dozentur an der Universität der Künste in Berlin folgte sie 2003 einem Ruf an die  Hochschule Luzern – Musik und übernahm dort als Professorin eine Klasse für Chorleitung. Überdies ist sie Chorleiterin an der Luzerner Franziskanerkirche und gestaltet sowohl das chormusikalische Leben der Pfarrei als auch gesamtstädtische Musikprojekte mit überregionaler Ausstrahlung. Ihr Repertoire erstreckt sich von der Alten Musik bis zur Chormusik des 20. Jahrhunderts. Letzter Auftritt bei LUCERNE FESTIVAL am 2. April 2017 mit dem Collegium Vocale zu Franziskanern Luzern sowie dem Capricornus Consort Basel und Werken von J.S. Bach, Poulenc und Messiaen.

    Februar 2018

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    Sophie Luise Hage

    Tobias Willi

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